پروژه‌های نیروگاهی ایران
متخصص انرژی‌های تجدیدپذیر ایران
متخصص حوزه برق و انرژی ایران
سرمایه‌گذاری در نیروگاه

​​​​رفع ناترازی برق و انرژی ایران

از 600 سال پیش از میلاد مسیح تا سال 1935 میلادی، نام رسمی کشور ایران در عرصه جهانی و بین‌المللی، پرشیا بوده است و هم‌اکنون بسیاری از کشورهای جهان، خصوصا اروپایی‌ها، ایران را با نام پرشیا می‌شناسند

ساخت توربین‌های نیروگاهی (بخش اول) - گروه برق و انرژی پرشیا

 

نیروگاه حرارتی سیکل ترکیبی

لزوم توجه به بازسازی و تعمیرات اساسی نیروگاه‌های بزرگ سیکل‌ترکیبی ایران، مهمترین نکته‌ای است که در وضعیت کنونی تولید برق کشور باید به آن پرداخت. با توجه به در مدار بودن حداکثر ظرفیت توان تولید این نیروگاه‌ها در شرایط کنونی، واجب است که هر از چند گاهی از مدار خارج شده و برای تعمیرات اساسی و اوورهال کامل آماده شوند. توربین‌های گاز و بخار و دیگر تجهیزات مهم مورد استفاده در این نیروگاه‌ها باید بازدید دوره‌ای شوند و در صورت نیاز قطعات و لوازم یدکی، مصرفی و اضطراری آنها تعویض گردند. بروز بودن تجهیزات نیروگاه‌های سیکل ترکیبی تاثیر مهمی در افزایش راندمان این نیروگاه‌ها دارد. توسعه و احداث نیروگاه‌های جدید در کشور باید مورد توجه مسئولان قرار گرفته و هرچه سریعتر از تمام ظرفیت کشور جهت راه‌اندازی این نیروگاه‌های استراتژیک استفاده شود.

 

توربین چیست+ انواع و کاربرد توربین

 

توربین وسیله ای مکانیکی است که انرژی یک سیال مانند آب، بخار یا گاز را به انرژی مکانیکی چرخشی تبدیل می‌کند. این شامل یک چرخ یا روتور با تیغه‌ها یا سطل‌هایی است که در اطراف آن چیده شده‌اند. هنگامی که سیال از توربین عبور می‌کند، نیرویی به پره‌ها وارد می‌کند و باعث چرخش روتور می‌شود. توربین‌ها به طور گسترده در صنایع و کاربردهای مختلف برای تولید نیرو، هدایت ماشین آلات و انجام سایر وظایف مکانیکی استفاده می‌شوند.

 

توربین چیست؟ هلدینگ برق و انرژی پرشیا

 

انواع توربین

 

انواع مختلفی از توربین‌ها وجود دارد که هرکدام برای کاربرد‌ها و شرایط کاری خاص طراحی شده‌اند. برخی از انواع رایج توربین‌ها عبارتند از:

 

توربین‌های بخار

 

توربین‌های بخار به طور گسترده در نیروگاه‌ها برای تولید برق استفاده می‌شوند. آنها از بخار پرفشار برای چرخش پره‌های توربین استفاده می‌کنند.

 

توربین‌های بخار را می‌توان به دو نوع اصلی طبقه‌بندی کرد:

 

توربین‌‌های ضربه‌ای که از برخورد جت‌‌های بخار بر روی پره‌ها استفاده می‌کنند و توربین‌‌های واکنشی که از فشار بخار برای به حرکت درآوردن پره‌ها استفاده می‌کنند.

 

توربین‌های گازی

 

توربین‌های گازی که به توربین‌های احتراق نیز معروف هستند در تولید برق، هوانوردی و کاربردهای صنعتی استفاده می‌شوند. آنها با سوزاندن سوخت مانند گاز طبیعی و استفاده از گازهای داغ برای به حرکت درآوردن پره‌های توربین عمل می‌کنند. توربین‌های گازی به دلیل نسبت قدرت به وزن بالا و زمان راه‌اندازی سریع معروف هستند.

 

توربین‌های آبی

 

از توربین‌های آبی برای مهار انرژی آب جاری و تبدیل آن به انرژی مکانیکی استفاده می‌شود. آنها معمولاً در نیروگاه‌های برق آبی استفاده می‌شوند و بسته به طراحی و ویژگی‌های جریان آب، می‌توانند به انواع مختلفی از جمله توربین‌های پلتون، توربین‌های فرانسیس و توربین‌های کاپلان طبقه بندی شوند.

 

توربین‌های بادی

 

از توربین‌های بادی برای جذب انرژی جنبشی باد و تبدیل آن به نیروی الکتریکی استفاده می‌شود. آنها از تیغه‌های بزرگی تشکیل شده‌اند که روی یک روتور نصب شده‌اند که هنگام وزش باد می‌چرخد. توربین‌های بادی به طور گسترده در مزارع بادی برای تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر استفاده می‌شوند.

 

کاربرد‌های توربین

 

توربین‌ها کاربرد‌های گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند. برخی از کاربرد‌های اصلی آنها عبارتند از:

  • تولید برق

توربین‌ها نقش مهمی در نیروگاه‌ها برای تولید برق دارند. توربین‌های بخار، توربین‌های گاز و توربین‌های برق آبی معمولاً برای به حرکت درآوردن ژنراتورها و تولید نیروی الکتریکی در مقیاس بزرگ استفاده می‌شوند.

  • هوانوردی

توربین‌های گازی، به ویژه موتور‌های جت، به طور گسترده در هوانوردی برای نیروی محرکه استفاده می‌شوند. آنها نیروی رانش لازم را برای به حرکت درآوردن هواپیما فراهم می‌کنند و به دلیل توان خروجی و کارایی بالای خود شناخته شده‌اند.

  • صنعت دریایی

توربین‌های گاز و توربین‌های بخار در صنایع دریایی برای تامین انرژی کشتی‌ها و زیردریایی‌ها استفاده می‌شوند. آنها نیروی محرکه‌ای برای کشتی‌های نیروی دریایی فراهم می‌کنند و همچنین برای تولید برق داخل کشتی استفاده می‌شوند.

  • صنعت نفت و گاز

توربین‌های گازی در صنعت نفت و گاز برای کاربردهای مختلف از جمله کمپرسورهای محرک، پمپ‌های تغذیه و سکوهای دریایی استفاده می‌شوند.

  • سیستم‌های محرک مکانیکی

توربین‌ها در سیستم‌های محرک مکانیکی مختلف مانند ماشین‌آلات صنعتی، پمپ‌ها و کمپرسورها استفاده می‌شوند که در آنها انرژی مکانیکی چرخشی مورد نیاز است.

 

توربین گازی - هلدینگ برق و انرژی پرشیا

 

مواد استفاده‌شده در توربین

 

  • فولاد ضد زنگ

آلیاژهای فولاد ضد زنگ، مانند فولاد زنگ‌نزن 316 و فولاد ضد زنگ 304، به طور گسترده در اجزای توربین استفاده می‌شوند. آنها مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی، استحکام در دمای بالا و خواص مکانیکی خوب دارند. فولاد ضد زنگ معمولاً در پره‌‌های توربین، پوشش ‌ها و سیستم‌‌های اگزوز استفاده می‌شود.

  • سوپرآلیاژهای پایه نیکل

سوپرآلیاژها مانند اینکونل به دلیل استحکام استثنایی در دمای بالا، مقاومت در برابر خزش و مقاومت در برابر خوردگی شناخته شده‌اند. این آلیاژها در بخش‌های گرم توربین‌های گازی استفاده می‌شوند، جایی که در معرض دما و تنش‌های بسیار بالایی قرار دارند. آنها معمولاً در پره‌های توربین، محفظه‌های احتراق و دیسک‌های توربین استفاده می‌شوند.

  • آلیاژهای تیتانیوم

آلیاژهای تیتانیوم سبک‌وزن، قوی و مقاومت در برابر خوردگی عالی هستند. آنها معمولاً در موتورهای توربین گاز، به ویژه در قطعاتی که در معرض دماهای بالا هستند، مانند پره‌های کمپرسور و روتورها استفاده می‌شوند. استفاده از آلیاژهای تیتانیوم به کاهش وزن کلی توربین کمک می‌کند و بازده سوخت را بهبود می‌بخشد.

  • کامپوزیت‌های ماتریس سرامیکی CMCs

CMCها مواد پیشرفته‌ای هستند که پایداری در دمای بالا، چگالی کم و مقاومت در برابر شوک حرارتی عالی را ارائه می‌دهند. آنها از الیاف سرامیکی تشکیل شده‌اند که در یک ماتریس سرامیکی تعبیه شده‌اند. CMCها در بخش‌های داغ توربین‌های گازی، به ویژه در قطعاتی مانند آسترهای احتراق و پوشش‌های توربین استفاده می‌شوند.

  • پلیمرهای تقویت شده با فیبر کربن CFRP

کامپوزیت‌های CFRP از الیاف کربنی تشکیل شده‌اند که در یک زمینه پلیمری، معمولاً اپوکسی، جاسازی شده‌اند. نسبت استحکام به وزن بالا، سفتی و مقاومت در برابر خستگی را ارائه می‌دهند. کامپوزیت‌های CFRP در پره‌های توربین، هاب روتور و سایر اجزای ساختاری برای کاهش وزن و افزایش عملکرد استفاده می‌شود.

  • آلیاژ‌های مقاوم در برابر حرارت

توربین‌هایی که در محیط‌های با دمای بالا کار می‌کنند به موادی با مقاومت حرارتی عالی نیاز دارند. آلیاژهای مقاوم در برابر حرارت، مانند فولادهای عملیات حرارتی شده، در قطعاتی مانند روتورها و پوشش‌های توربین استفاده می‌‌شوند. این آلیاژها استحکام و خواص مکانیکی خود را در دماهای بالا حفظ می‌کنند.

  • آلیاژهای مس

آلیاژهای مس مانند برنز و برنج به دلیل هدایت حرارتی عالی و مقاومت در برابر خوردگی در یاتاقان‌ها و آب‌بندی‌های توربین استفاده می‌شوند. آنها به دفع گرما و روانکاری در قسمت‌های چرخان کمک می‌کنند.

 

ساخت توربین گازی - گروه برق و انرژی پرشیا

 

تولید توربین

 

تولید توربین‌ها شامل مراحل مختلفی از جمله طراحی، ساخت، مونتاژ و آزمایش است. مراحل زیر یک نمای کلی از فرآیند تولید توربین ارائه می‌دهد:

  • طراحی

مهندسان الزامات خاص و شرایط عملیاتی توربین را تجزیه و تحلیل می‌کنند و یک طراحی دقیق ایجاد می‌کنند. این شامل انتخاب مواد مناسب، تعیین پروفیل پره‌ها و بهینه‌سازی کارایی و عملکرد توربین است.

  • ساخت

فرآیند تولید شامل ساخت اجزای توربین مانند روتور، تیغه‌ها، پوشش و شفت است. این معمولاً شامل فرآیندهایی مانند ریخته‌گری، آهنگری، ماشین‌کاری و جوشکاری می‌شود. تکنیک‌های ساخت پیشرفته مانند پرینت سه بعدی نیز در تولید توربین استفاده می‌شود.

  • مونتاژ

هنگامی‌که اجزای جداگانه تولید می‌شوند، برای تشکیل توربین کامل مونتاژ می‌شوند. این شامل نصب تیغه‌ها روی روتور، اتصال بدنه، و اتصال شفت و یاتاقان‌ها می‌شود.

  • تست و تضمین کیفیت

توربین‌ها تحت آزمایش‌های دقیق قرار می‌گیرند تا از عملکرد، کارایی و قابلیت آنها اطمینان حاصل شود. این شامل آزمایش یکپارچگی مکانیکی، تجزیه و تحلیل ارتعاش و ارزیابی عملکرد تحت شرایط عملیاتی مختلف است.

  • نصب و نگهداری

توربین‌ها پس از ساخت و آزمایش، حمل‌و‌نقل و در محل مورد نظر نصب می‌شوند. تعمیر و نگهداری و بازرسی‌های منظم برای اطمینان از عملکرد بهینه و رسیدگی به هرگونه مشکل احتمالی که ممکن است ایجاد شود انجام می‌شود.

 

نتیجه

به طور کلی، توربین‌ها ماشین‌های حیاتی هستند که انقلابی در تولید نیرو، سیستم‌های پیشرانه و سیستم‌های محرک مکانیکی ایجاد کرده‌اند. با پیشرفت‌های مداوم در فناوری، توربین‌ها به تکامل خود ادامه می‌دهند و کار‌آمدتر، قابل اعتمادتر و دوستدار محیط زیست می‌شوند.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها