آیین‌نامه اجرایی ماده 4 قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق

ماده 4 قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق - صنایع انرژی‌بر موضوع ماده (3) این قانون با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو مکلفند، حداقل 9000 مگاوات نیروگاه حرارتی با بازدهی حداقل پنجاه‌و‌پنج درصد (55%) و 1000 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک تا پایان سال 1404 از محل منابع داخلی صنایع مذکور احداث کنند. در صورت عدم احداث، تأمین برق این صنایع در شرایط کمبود برق، در اولویت طرح‌های مدیریت مصرف برق وزارت نیرو قرار می‌گیرد. وزارت نیرو مکلف است از تأمین برق این صنایع، پشتیبانی و برق تولیدی مازاد آنها را منتقل کند. برق مازاد نیروگاه‌های فوق در بهابازار (بورس) انرژی و یا به صورت قرارداد دوجانبه قابل فروش است. وزارت نفت مکلف است با هماهنگی وزارت نیرو سوخت موردنیاز نیروگاه‌های مذکور را تأمین‌ کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است فرایند أخذ گواهی برچسب انرژی را برای محصولات انرژی‌بر کلیه صنایع، پیاده‌سازی و بر مبنای آن در راستای بهبود بهره‌وری انرژی اقدام‌کند. آیین‌نامه اجرائی این ماده مشتمل‌بر دستورالعمل نحوه تأمین سوخت این نیروگاه‌ها ظرف دوماه پس از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون به پیشنهاد وزارت‌خانه‌های نفت، نیرو و صنعت، معدن و تجارت تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.​​​​​​​

​شماره ۱۴۶۷۹۶/ت۶۱۲۱۸هـ ۱۴۰۲/۸/۱۶ وزارت نیرو ـ وزارت نفت ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ سازمان حفاظت محیط زیست هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۸/۳ به پیشنهاد وزارت‌خانه‌های نفت، نیرو و صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصدوسی‌و‌هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (۴) قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، مصوب ۱۴۰۱، آیین‌نامه اجرایی ماده مذکور را به‌شرح زیر تصویب‌کرد: 

آیین‌نامه اجرایی ماده (۴) قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق 
​​​​​​​
ماده ۱ _ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند: 
۱ـ ماده (۴): ماده (۴) قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق مصوب ۱۴۰۱. 
۲ـ صنایع انرژی‌بر: مشتمل بر صنایع فولادی، آلومینیوم، مس، فلزات اساسی و کانی‌های فلزی و غیرفلزی، واحدهای پالایشگاهی، پتروشیمی و شیمیایی. 
۳ـ کارگروه راهبری: کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت‌خانه‌های نیرو، صنعت، معدن و تجارت، نفت و سازمان حفاظت محیط زیست. 
۴ـ نیروگاه: نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، تجدیدپذیر و اتمی و تولید همزمان برق و حرارت و برودت. 
۵ـ بازده: بازدهی نامی نیروگاه در شرایط ایزو. 

ماده ۲ _ ظرفیت نیروگاهی که هریک از صنایع انرژی‌بر، مطابق مفاد ماده (۴) مکلف به احداث آن هستند و همچنین مصارف هر نیروگاه (با ارائه شناسه مشترک) با تأکید بر اهمیت و اولویت نیروگاه­‌های تجدیدپذیر توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت نیرو اعلام می‌شود. کارگروه راهبری نسبت به تسهیل در بررسی و صدور مجوزها براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام می‌نماید. 
تبصره ۱ـ در صورت عدم احداث و بهره برداری نیروگاه‌ها توسط صنایع انرژی‌بر مطابق برنامه زمان‌بندی مصوب، مشروط به صدور موافقت اصولی، این صنایع از شمول تمامی مشوق‌­های مربوط به این آیین‌نامه خارج خواهندشد و تأمین برق این صنایع در شرایط کمبود برق، مشمول ضوابط ابلاغی شرکت مدیریت شبکه برق ایران می‌باشد. 
تبصره ۲ـ برای تحقق بازدهی حداقل پنجاه‌وپنج درصد (۵۵%) نیروگاه‌های حرارتی موضوع ماده (۴)، صنایع انرژی‌بر مکلفند بخش گازی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی مصوب را حداکثر ظرف (۲۴) ماه و بخش بخار را حداکثر ظرف (۲۲) ماه پس از راه‌اندازی واحدهای گاز، احداث و بهره‌برداری نمایند. استفاده از مزایای این آیین‌نامه و ماده (۴) منوط به رعایت زمان‌بندی است. 
تبصره ۳ـ تأمین مالی نیروگاه از محل منابع داخلی صنایع و با استفاده از روش‌های مختلف تأمین مالی از جمله اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی و سایر تسهیلات داخلی و خارجی و سایر روش‌های تأمین مالی صورت می‌پذیرد. تأمین ارز موردنیاز برای احداث نیروگاه­ از محل ارز صادراتی صنایع مجاز است. نیروگاه­ در چهارچوب ماده (۳۱) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴ مشمول مشوق‌­های مالیاتی موضوع این ماده خواهدشد. 
تبصره ۴ـ احداث بخش بخار نیروگاه‌­های گازی موجود توسط صنایع انرژی‌­بر و مازاد بر ظرفیت تعیین‌شده در ماده (۲) این آیین‌نامه، مشروط به صدور موافقت اصولی، در صورت رعایت زمان‌­بندی مقرر در ماده (۴) قانون، مشمول مزایای این آیین‌نامه است. 

ماده ۳ _ درخصوص مجوزهای مربوط به احداث نیروگاه­: 
الف ـ تعرفه سوخت نیروگاه‌­هایی که با تأیید شرکت‌های تابع وزارت نفت دارای شمارشگر (کنتور) مصرف سوخت جداگانه می‌باشند و با اعلام وزارت نیرو، اقدام به تحویل برق تولیدی خود به شبکه سراسری برق می‌کنند، برای برق تحویل‌شده به شبکه سراسری برق، معادل تعرفه سوخت نیروگاهی براساس بازده موضوع ماده (۴) و با رعایت تبصره (۲) ماده (۲) این آیین‌نامه تعیین می‌­شود. 
ب ـ سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است براساس مصوبات کارگروه راهبری، پاسخ استعلام احداث نیروگاه‌­­ها را حداکثر ظرف (۴۵) روز پس از ارایه گزارش ارزیابی محیط زیستی در چهارچوب الگوی مصوب اعلام نماید. 
ج ـ وزارت نیرو موظف است براساس مصوبات کارگروه راهبری، مجوز تأمین آب مورد نیاز نیروگاه را ظرف حداکثر پانزده روز پس از تاریخ تأیید در کارگروه راهبری صادرنماید. 
د ـ در اتصال به شبکه نیروگاه‌­ها، احداث پست بلافصل و خط بلافصل برعهده صنایع انرژی‌­بر مرتبط و توسعه شبکه بالادست برعهده وزارت نیرو (شرکت توانیر) است. 
تبصره ـ وزارت نیرو موظف است براساس برنامه زمان‌بندی بهره‌برداری از واحدهای نیروگاهی اعلامی توسط صنایع انرژی‌­بر، طرح­‌های توسعه شبکه را با پیش­‌بینی منابع مالی داخلی یا بودجه سالانه تأمین و پیش از بهره‌برداری واحد نیروگاهی صنایع انرژی­‌بر، شبکه را توسعه دهد و به بهره‌برداری برساند. 

ماده ۴ _ به صنایع سرمایه­‌گذار نیروگاه‌­ها اجازه داده می‌شود انرژی تولیدشده خود را مصرف و مازاد آن را در قالب قرارداد دوجانبه با قیمت توافقی یا بهابازار (بورس) انرژی به سایر صنایع متقاضی به فروش برسانند. 
تبصره ۱ـ وزارت نیرو موظف است صرفاً با دریافت هزینه عبور (ترانزیت) براساس قوانین و مقررات موجود، نسبت به جابه‌جایی انرژی تولیدشده سرمایه‌گذار به محل مصرف اقدام نماید و هیچ‌­گونه هزینه مازادی را بابت مابه‌التفاوت اجرای مقررات و یا تفاوت تعرفه از مصرف‌کنندگان تعیین‌شده در ماده (۲) این آیین­‌نامه، حداکثر به اندازه تولید نیروگاه آن مصرف‌کننده دریافت ننماید. 
تبصره ۲ـ وزارت نیرو موظف است با توجه به میزان برق در دسترس شبکه سراسری، نسبت به پشتیبانی و تأمین برق صنایع انرژی­‌بر سرمایه‌گذار نیروگاه­‌ها و واحدهای صنعتی طرف قرارداد آن­ها در مواقع خروج و یا محدودیت اضطراری آن نیروگاه‌­ها اقدام نماید. 

ماده ۵ _ وزارت نیرو موظف است برق و انرژی صنایع و سایر مصرف‌کنندگان صنعتی طرف قرارداد آنها را به میزان برق تولیدی نیروگاه از شمول برنامه‌های مدیریت مصرف خارج نماید و براساس توافق با وزارت صنعت، معدن و تجارت سهمیه‌های تخصیصی سالیانه صنایع در دوره ناترازی را تأمین نماید. 

ماده ۶ _ نیروگاه­، مشابه با سایر نیروگاه­‌های متصل به شبکه، مکلف است استانداردهای مربوط به حفظ پایداری شبکه که توسط شرکت مدیریت شبکه برق ایران ابلاغ ­شود را رعایت نماید. 

ماده ۷ _ حل اختلاف آن‌دسته از موارد مرتبط با اجرای این آیین‌نامه که در کارگروه راهبری به نتیجه نمی‌رسد، در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط خواهدبود. 

ماده ۸ _ گواهی ظرفیت نیروگاه‌­های مشمول این آیین‌نامه متعلق به صنایع است و صنایع می‌­توانند اوراق گواهی ظرفیت مازاد نیروگاه‌­هایی خود را در بهابازار (بورس) انرژی به‌فروش برسانند. کلیه قراردادهای قبلی تقاضای برق (دیماندی) با ظرفیت و انشعاب خریداری­‌شده توسط صنایع به‌قوت خود باقی است. 

ماده ۹ _ در خصوص نیروگاه­‌های تجدیدپذیر و اتمی: 
الف ـ وزارت نیرو موظف است درصورت درخواست صنایع مشمول ماده (۲) این آیین‌نامه که تأمین تمام یا بخشی از برق موردنیاز خود را از طریق احداث نیروگاه تجدیدپذیر و اتمی انجام می‌دهند، نسبت به انجام تمامی تمهیدات لازم به منظور عبور (ترانزیت) و تحویل برق هموار به مشترکین در نقطه مصرف براساس میزان تولید نیروگاه به‌عمل‌آورد. 
ب ـ در صورت احداث و بهره برداری نیروگاه تجدیدپذیر و اتمی توسط صنایع مشمول و تزریق برق به شبکه سراسری، مصارف تحت مالکیت سرمایه‌گذار احداث­‌کننده نیروگاه، متناسب با توان نیروگاه احداث‌شده تجدیدپذیر و اتمی و با اعمال ضریب تشویقی، از شمول مدیریت مصرف در ایام ناترازی تولید و مصرف معاف می‌باشند. 
تبصره ـ دستورالعمل و روش­‌های اجرایی مربوط به این ماده توسط وزیر نیرو ابلاغ می‌شود. 

ماده ۱۰ _ کارگروه راهبری، مسئول نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه می‌باشد. 

​​​​​​​معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمد مخبر ​​​​​​​

اشخاص حقیقی و حقوقی که تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش احداث و راه‌اندازی نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک CHP موسوم به پدافند غیرعامل دارند، می‌توانند درخواست خود را جهت مشاوره و خرید نیروگاه و تجهیزات جانبی و نصب و راه‌اندازی و نگهداری و بهره‌برداری برای ما ارسال نمایند. خواهشمند است درخواست‌های خود را به صورت نامه رسمی از طرف شخص حقیقی و یا در سربرگ شرکت حقوقی با امضاء و مهر مدیرعامل یا هیئت‌مدیره در قالب زیر برای مجموعه ما ارسال فرمائید تا بهترین پیشنهاد فنی، مالی و زمانی را خدمتتان ارائه دهیم: 
​​​​​​​
1. مقدار مگاوات ظرفیت درخواستی (از 1 تا 25 مگاوات) 
2. برند نیروگاه مورد نظر (آمریکای شمالی یا اروپای غربی) 
3. نو یا دست دوم بودن یا Renew (اورهال شده) 
4. سرمایه ریالی یا ارزی موجود (میزان سرمایه نقد) 
5. محل ساختگاه مورد نظر (کدام شهر ایران) 
6. فاصله پست برق 20 یا 63 کیلوولت تا ساختگاه 
7. میزان ظرفیت ایستگاه گاز (مترمکعب بر ساعت) 

ما به عنوان اولین شرکت احداث‌کننده نیروگاه مقیاس کوچک گازسوز دائم‌کار در ایران، این اطمینان را به سرمایه‌گذاران محترم حقیقی و حقوقی می‌دهیم که صفر تا صد احداث و راه‌اندازی نیروگاه برق CHP را به بهترین وجه ممکن انجام داده و بعد از تامین و خرید و نصب و راه‌اندازی مولدها، پروژه را به صورت کلید در‌دست تحویل کارفرمای محترم خواهیم‌داد. در این مرحله می‌توانیم قرارداد نگهداری و بهره‌برداری با کارفرما را تنظیم کنیم تا سرمایه‌گذار محترم با خیالی آسوده شاهد تولید برق با راندمان بالا در ساختگاه خود باشد و از منافع سرشار تولید برق توسط این نیروگاه‌های خصوصی بهره‌مند شود. ما در تامین برندهای معتبر جهانی همچون: کاترپیلار آمریکا، ام‌وی‌ام دویتز و ام‌تی‌یو و مان آلمان؛ ین‌باخر اتریش، گازکور اسپانیا، وارتسیلا فنلاند، لیبهر سوئیس، و دیزل‌ژنراتورهای ولوو پنتا، پرکینز، کامینز، بادوین و ایویکو، کاملا توانمندیم و اولین و قویترین مجموعه در تامین و نصب و راه‌اندازی و نگهداری و بهره‌برداری نیروگاه‌های مقیاس کوچک کشور هستیم.